Коли
я була зовсім малою дитиною, мама позичала у знайомих фотоапарат «Зеніт» і
знимкувала мене. Мама не примушувала мене позувати, а фотографувала у
несподівані моменти. І тепер мені дуже подобається природність цих фото.
Вочевидь, мамі теж подобався цей процес і на підсвідомому рівні я засвоїла, що
фото – це дуже цікаво, навіть весело, це майже свято. А фотоапарат – чарівний
інструмент цього свята. Ні, мама не
знимкувала мене у свята, у моєму дитинстві їх майже не було, але це вже інша
тема. Під час цих імпровізованих фотосесій просто була якась захоплива
атмосфера творчості. І вона мені сподобалась, хоч, напевно, я тоді цього не
розуміла, тільки відчувала.
Кажуть, що памʼять відчуттів
тривкіша за памʼять фактів. Тому на фотоапарати я завжди дивилась небайдуже. На
початку двотисячних, коли я закінчувала школу, у нас з батьком зайшла розмова
про те, ким я хочу стати. У мене було кілька варіантів відповіді, й одна із
них: «я хочу бути фотографом», на що мій тато, раціоналіст і математик,
відповів: «ти не донька мільйонера, щоби робити те, що тобі хочеться». Думаю,
тоді він сприймав фотографа як людину, що лише займається мистецтвом і не може
заробити собі на прожиття, тому бажав мені більш «прибуткового» фаху. Але я все
одно його сподівань не виправдала й пішла учитись на філологічний факультет
Львівського національного університету, бо дуже любила літературу й прагнула
займатись наукою про неї. У той час я так само зацікавлено поглядала у сторону
фотоапаратів, але в мене була лише так звана «мильниця», яку після 2 разів
користування, я заховала десь далеко у шафі. До слова, цей простенький
плівковий фотоапарат дістався мені у подарунок на літературному конкурсі
«Гранослов». Вочевидь, журі цього конкурсу хотіло сказати: вірші ти пишеш добрі,
можеш спробувати себе ще й у фотомистецтві. Але мистецтва не вийшло, «мильниця»
для цього не була створена.
Якось батьки моєї подруги
подарували їй відеокамеру. То була дуже модна річ у ті часи. І ми разом
захопилися відеозйомками. А я ще й відеомонтажем. Тепер, коли переглядаю ті
записи, мені аж смішно, але тоді здавалося, що я роблю дуже особливі і
мистецькі речі. Коли та простенька відеокамера відслужила своє, мені здавалося,
що кудись зникли моя третя рука і третє око. Насправді світ через видошукач
виглядає дещо по-іншому, ніж ми звикли бачити. І оця можливість нового бачення
мене дуже приваблювала. Десь я чула, що фотоапарат навчає нас бачити світ
красивим. І це правда, але тепер я знаю, що то часткова правда: іноді на світлині можна показати те, що залишається
непомітним для нас у реальності. Фотоапарат допомагає сфокусувати увагу на чомусь
одному, заглибитися у те одне і пізнати його глибину. Реальність же більш
мозаїчна та перспективна, ми бачимо одразу багато всього і не встигаємо
помітити бентежно красиві пелюстки маленької квіточки. Але інша частина правди
полягає в тому, що жоден, навіть найкращий обʼєктив, не може бачити світ так,
як наше око. Й іноді
треба змиритися з тим, що краса та велич цього світу невловима, вона щомиті відкривається нам по-іншому й можна лише
зачаровано дивитися, відклавши фотоапарат убік….
Коли у мене не було фотоапарата
та відеокамери, я писала вірші. Дехто казав мені, що вони кінематографічні та
наповнені кольоровими картинами. Тепер, коли я маю хороший фотоапарат, я значно
менше пишу віршів, бо я відчула, що поезія таки не у слові. Поезія у світі – у травах,
людях, птахах, світанках, вечірніх ліхтарях у місті. І я намагаюся вхопити хоч
частинку цієї поезії собі на згадку. Бог щедрий і кожного дня роздає нам багато
поезії і ми можемо її перекладати на слова, чи музику, чи кольори та образи…
Завершивши
навчання в аспірантурі, а згодом в університеті, я захистила
дисертацію, бо понад усе любила слово і все, що з ним повʼязане. У мене навіть
був вірш із рядком «подарую тобі слово, найдорожче, що у мене є». І чесно
кажучи й зараз слово має для мене велике значення. Воно не просто засіб
спілкування, воно – спосіб буття. Але тепер я знаю, що слово буває без літер. Бо ж сонце, яке
сідає за обрій – це теж слово, велике та палаюче, і дерева, які шумлять над
озером – то цілий вірш. Я
знаю, що ці відчуття залишаться зі мною і що у кожного вони можуть бути лише
свої, особисті. Я знаю, що нічим не можу зафіксувати ці особливі слова природи,
але я можу сподіватися показати іншим, як красиво говорить з нами Бог через
природу. Можливість цієї розмови я хочу показати на своїх фото.
Поки я це все зрозуміла, мусіло
минути трохи часу. Я встигла попрацювати вчителем, і редактором, і журналістом.
І про фото я наче й не думала. Я більше думала про поезію та прозу. Одного
разу, одна моя подруга і трохи навіть колега Надія Репета принесла мені свій
дзеркальний фотоапарат. І сказала: я тобі його позичаю на рік, знимкуй! І
навіть доклала до цього сертифікат початкового курсу у фотошколі. Це був
вирішальний подарунок. І я ще тоді не знала, яким він стане важливим у моєму
житті. Звісно, було багато фотоневдач, бо я не могла ніяк втямити чому ота
краса, яку я бачу, зовсім бліда і неговірка на фото. Та згодом я навчилася
бачити світ через видошукач і зрозуміла, що це два паралельні світи. На фото ми бачимо інший світ, трохи схожий на наш
реальний, але інший. В ньому є місце уяві і фантазії. І він жодним чином не
копіює реального світу, він просто розповідає про нього словами без літер.
Мій тато мав рацію, що фотографія
як мистецтво – геть неприбуткове заняття. Придбати свій дзеркальний фотоапарат
я змогла за кошти, зароблені журналістикою, але аж ніяк не фотографуванням.
Хоча згодом, був у моєму житті період, що мені доводилось робити репортажі та
фотосесії у рамках робочих завдань журналіста. І це був хороший період. Згодом,
у мене зʼявились постійні клієнти, чи то пак клієнтки, які знимкувались у мене
майже щосезону.
Я завжди любила більше за все
фотографувати квіти. Мені здавалося, що у процесі знимкування, я вчуся з ними
говорити, що вони мені розповідають свої історії. І саме оця заглибленість у
процес і розчинення у обʼєкті зйомки допомагає мені робити хороші фото. Після
розмов з квітами я почала помічати, що люди бувають на них схожі – такі ж
красиві, особливі кожен по-своєму і з цікавими історіями. Я завжди спілкуюся зі
своїми клієнтами, намагаюсь пізнати їхній внутрішній світ, стати їм другом,
хоча б на момент фотосесії. І потім намагаюсь показати їм красиву історію про
них в картинках. Я
переконана, що кожна людина красива, і маю на увазі не риси обличчя чи
особливості фігури, а те особливе слово, яке передає Творець через цю людину. Не можу сказати, що мені завжди вдається прочитати це
слово, але я докладаю зусиль. Іноді мені вдається показати це слово самій
людині – виявляється можна жити й не знати, що Бог заклав у тобі неповторну
красу, яка говорить. Одна з моїх клієнток сказала, що переглядає фото, які я
зробила для неї, перед сном і це розраджує її та додає віри у себе. Інша
ділилась думками, що після фотосесії стала впевненіша у собі й навчилася бачити
себе красивою. Мене дуже тішать такі відгуки, це своєрідна фототерапія, яку я
люблю й сама собі влаштовувати, роблячи фотоавтопортрети, або просячи чоловіка
мене познимкувати. До речі, з ним ми познайомилися теж завдяки любові до фото.
І це інша, цікава історія :)
Я часто ходжу на прогулянки з
фотоапаратом, це наче засіб спілкування зі світом. Але останнім часом я почала
практикувати навмисні прогулянки без фотоапарата, щоби світ міг говорити до
мене безпосередньо. Бо ж Творець дав нам усе необхідне, щоби спілкуватися з
ним. І можна щоразу слухати нову, захопливу історію дерев, сонця, неба і
квітів. І бачити людей, які проходять вулицею, по-особливому красивими…
Чудова,тепла, вражаюча історія!
ВідповістиВидалитиЧудова,тепла, вражаюча історія!
ВідповістиВидалитиЧудова,тепла, вражаюча історія!
ВідповістиВидалитиДякую)))
ВідповістиВидалити